23 February 2013

I quit you not

Update on the Test Tubes! If you have never heard about them, here is an ultra brief introduction:

Copenhagen has a cup litter problem, trashcans are filling up too quickly especially during the summer months, creating a mess in certain areas, like those around the lakes and on Queen Louises Bridge. I made a tube for stacking the cups without the lid, and mounted it on the side of the trashcan. And it worked. With pressure from the internet and media, the city finally agreed to make a test run.

Pictogram Test Tube

The test was supposed to run until the end of September 2012, but they only now got around to dismounting them. Officially the experiment is over, although I am not sure you can call it an effective one at that, without an evaluation. I made my own, of course: obviously they worked, day and night, summer and winter, people stacked cups like their lives depended on it. The crew emptying the trashcans were not amused, as they got another task on their hands, but the "snappers", those who pick up individual pieces of litter, were really happy. I talked to one who confirmed that the cup litter problem was gone on the bridge.

Test Tube jackpot

Test Tube jackpot!

Test Tube spilling

Hey, I'm not saying there is no room for improvement, only that it works. Let's take it from there!

Dealing with the cleaning department is another challenge. They are under the impression that we don't have a cup litter problem in Copenhagen (!?).

Cup litter

The problem

All that tells me is that the people in charge of keeping the city clean, don't live here. And, come summer the bridge and the lake area will once again be a mess. Unless someone very stubborn takes the test to the third phase...

Houdini

I named this one Houdini, he is hiding in the lake.

We don't know how to quit, do we?

The Test Tube follow up in today's Copenhagen Post

The first post: The Test Tubes
The second post: Big news!


10 comments:

  1. Yes! Don't give up on this, it's such a cool idea and I'm hoping once Copenhagen does it other cities will catch on as well.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you, Nova! I have a feeling people are really sick of hearing about the tubes by now, but persistance is the only thing that works. It is good to know that someone supports the idea. :-)

      Delete
  2. I agree with Nova- don't give up! It is such a shame, though, that the Test Tubes' fate lies with some short sighted bureaucrat :(

    Hang in there! All it takes is one person in the local government to spot the possibilities...

    Hugs to you!

    ReplyDelete
    Replies
    1. I am beginning to think I may have been addressing the wrong end of the line, with these guys. But it is not easy to figure out a way through the city maze. Of all the people in the city administration I wrote, these were the only ones who got back to me. I wonder what it takes for a good idea that has proved its worth, to survive here?

      And how many other ideas have been suffocated this way that could have improved things in Copenhagen? Ugh.

      Delete
  3. Jeg bliver så sur, når jeg læser det her. Altså, fordi kommunen er så snotdum, og tror at vi er lige så snotdumme!?
    Hvad sker der for alt det der sker på det sidste? Hvad sker der for, at de får serveret en virkelig fantastisk idé, og bare lader den glide ud i sandet? Har de virkelig så travlt med at få flere biler ind i byen at de ikke kan se byen for bare fældede træer?
    Øv, mand.
    Jeg skriver en anmeldelse af dine seje rør på Yelp, og håber det kan generere lidt ny omtale.

    Sig altid til hvis du har brug for noget hjælp med noget, jeg vil rigtig gerne hjælpe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvor er du sød, tak. Jeg er også ked af den udvikling kommunen har gang i for tiden, det er et kapløb mod gråt, forurenet og beskidt. Borgerne er opgivende og tror at det ikke nytter at engagere sig, og kommunen gør det også v i r k e l i g svært at komme igennem med noget som helst, men det kan altså lade sig gøre.

      Delete
  4. ja jeg er sgu RYSTET!!! idéen er jo genial!!! udviklings- produktions- salg/eksport- branding-mulighederne enorme, jeg fatter det simpelthen ikke og bliver både vred og trist, simpelthen! -og som du siger, hvilke andre virkelig gode idéer er så også blevet skudt ned og lagt i skuffe? -og så er de kommet op med det der FULDSTÆNDIG -i praksis- umulige affaldssorteringssystem m 4 små skraldespande m farvede låg i hver gård til ditten, dutten, datten og noget 4... som om... vi kommer da aldrig til at stå oppe i vores små køkkener og sortere efter de kategorier og så bære det ned fra 3. og putte det i de dertilindrettede, når vi ikke engang kan ramme en skraldespand m vores togokaffekrus i det offentlige rum... jeg ved, du har brugt meget energi på det her, men giv ikke op, din idé -ja opfindelse, lige klar til at bruge- er verdensklasse -helt bogstaveligt, der er brug for den OVERALT, så keep up the GOOD SPIRIT og så vær fræk og gå direkte til borgmestre og ministre! jeg hepper så meget på dig og dine tupes<3<3<3
    kh muttilove

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg medgiver at det er trægt, det er et kæmpe apparat der skal sættes igang, og jeg aner ikke hvor jeg skal begynde, men der er et gigantisk marked for det her, og det kunne reducere så meget affald at det er til grin. Jeg tror på at det nok skal gå.

      Faktisk bliver jeg lidt glad af at sortere hård plastik og metal og glas og den slags besværligheder. Føler at jeg er med til at gøre en indsats. Men er det et røgslør, eller gør det virkelig en forskel for miljøet?

      Talte med en tysker der vidste noget om den slags, der sagde at vi i DK bedre kunne udnytte vores affald til forbrænding, fordi vi netop ikke sorterer (det gør vi så nu), så det brænder lettere. Åh, det er ikke let.

      Delete
  5. Hej Sandra :)

    Du er jo skide god til at skrive, så hvad med at kontakte nogle danske aviser med din historie og et par før, efter og efterefter billeder? Hvis du har brug for hjælp til et eller andet i det her projekt må du rigtig gerne kontakte mig. Først vil jeg skrive et brev til kommunen og i det mindste kræve et svar på evalueringen, hvis den findes.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Anna,

      Mange tak for de fine ord. Du har ret, jeg må tage mig hårdt sammen og udbede mig en evaluering. Om ikke andet må de lave en, ud fra hvad de kan huske. Og tak for dit tilbud, måske får jeg lige pludselig det forkromede overblik, så skal jeg nok sige til. :-)

      Delete

I love comments! Go ahead, make my day. :-)