06 September 2013

Green roofs

The busiest train station in Copenhagen Nørreport Station, is undergoing a long overdue make over. It is still a work in progress, but you can see the structure taking shape. Forget about the timid and morgue like design of the Metro, this project has got personality. Okay, they had me by the floating roofs, but they just topped it. Literally.

Nørreport Station

Green roofs!

Stenurt på Nørreport Station's nye tag / Sedum roof on the new Nørreport Station in Copenhagen

I crashed the party. As if anyone would have been able to stop me.

Stenurt / Sedum

Sedum, or as we call it here "stenurt", a rainbow colored blanket, by Veg Tech.

Stenurt

And it is not just for show. The green roofs absorb water, preventing the sewage system from overflowing. 50% of the rain that lands on this, will be absorbed and parts of that will evaporate. And, as an added benefit, it absorbs noise, much like our trees, only more due to the soil. 

I am keeping my fingers crossed that Copenhagen will implement these roofs in more public projects. Even though they may not always be visible from the street. And, as Europe's Green Capital 2014,  encourage the use of them for private contractors. Copenhagen need this.


11 comments:

  1. Sejt! Anede ikke, at tagene skulle være grønne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vildt sejt! Det bliver heller ikke synligt for gadeplan (det var vigtigt for arkitekterne), så det er en ren "nyttehave". De ikke-synlige er ellers altid det der bliver skåret af budgetterne først, hører jeg, så ekstra sejt at de har gennemført det på en af byens mest forurenede strækninger. Props til Banedanmark.

      Delete
  2. I love your blog, and Copenhagen,
    ...a lot of things to check next visit!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Next time you do, check out the page I made for visitors:
      Visiting Cph.
      And thank you. : )

      Delete
    2. it should be pretty soon, I live on the other side of the Oresund ;)

      Delete
  3. Grønne byer, ja tak.
    Jeg er dog mere skeptisk og som "grøn mand" finder jeg det usandsynligt at en kraftig fibertex og en sedummåtte kan blive til en "nyttehave"!! Hvor er mediet planterne skal gro i??
    Misforstå mig ikke, jeg er bestemt også for grønt i byen, har bare set flere eksempler på at de grønne tage ikke er så blomstrende/grønne endda. Se fx 8-tallet i Ørestaden.....er det grønt?? Har derimod taget turen adskillige gange fra SEB-bank til Tivoli Congress Center, det er da grønt og frodigt.....og overset!! Ser frem til flere grønne tage, hvor tankerne er lidt mere dybdegående!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jeg glæder mig til at følge det, og håber at de kan holde sig spirende. 8-tallet er på min checkliste, har af en eller anden grund afsindigt svært ved at tage mig sammen til at besigtige Ørestaden.

      Man har stor succes med grønne tage i andre byer i verden, hvor de både spirer og gør nytte. Om de har bedre betingelser ved jeg ikke, men uanset hvad er det her et skridt i den rigtige retning. Krydser fingre for projektet.

      Delete
  4. So great!!! Finally some beauty around Nørreport Station!

    I'll be back in town by next month so I'll check this out soon. Nothing makes me happier than living in this beautiful place again :) Although the accommodation searching nightmare spoils it a little. Sigh.

    Thanks for aleviate the wait! Hugs

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yes, finally! They removed a lot of trees around this ares, I am not happy with that, but the guy I talked to said they were going to replant. Hopefully they will survive the first years, in thet heavily polluted area.

      The plants are only visible from above, I need to find a high point when it is all done, and get a full overview. Mmm, rainbow colors. : ) And welcome back.

      Delete
  5. Hvor er det en god detalje. Jeg har slet ikke spottet eller hørt at det skal vokse noget på taget på Nørreport, men jeg er stort fan af idéen. Jeg krydser sådan fingre for at det virker, og at idéen måske kan blive genbrugt andre steder rundt omkring i byen også!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej Linn,
      Det er et superspændende tiltag, jeg glæder mig også til at følge taget på Nørreport. Regnbueurt, nårh. : )

      Delete

I love comments! Go ahead, make my day. :-)